Terénní cvičení z biologie pro 2.ročník
16. 6. 2016
významně doplňuje výuku biologie a cvičení ve 2.ročníku v rámci ŠVP. Téma ekosystém rybníka pro středeční cvičení jsem zvolila z důvodu nově vybudované naučné stezky Hustopečské rybníky a mokřady, podle níž jsem vytvořila pracovní listy ( papírová podoba) a úkoly ( využití aplikace iBooks v iPadu).
V hodině Bi byli žáci seznámeni s průběhem cvičení ( využívání PL, zaznamenávání, využívání atlasu rostlin, živočichů, určovacích klíčů,sběr materiálů, poučení o hygieně a bezpečnosti práce) a rozdělení do skupin po 2-4 žácích. Během terénního cvičení žáci využili ke sběru biologického materiálu pomůcky, které vyučující získala z projektu Otevřená věda a Repetitorium biologie pro učitele Bi a Ch. Důležitou části cvičení bylo nejen vyplnění PL, ale následné zpracování naloveného biologického materiálu ( vodnví, suchozemské a půdní) v učebně na Pavučině podle určovacího klíče lupou a následně v biologické pracovně v hodině biologie pod mikroskopem.
Poslední část- prezentaci výstupů- zpracovali žáci v aplikaci Skitch,Keynote a Book Creator. Výsledky týmové práce budou žáci prezentovat v další hodině Bi. Žáci dodržovali pokyny vyučujících, projevili zájem o praktické ukázky práce v terénu a byli pochváleni i za kreativní zpracování výstupů.
Terénní práce z Bi pro 2.ročník mezi nové metody, které korespondují s cíli projektu Erasmus+ KA1 (2014-2016) "Inovativní prvky výuky v přírodovědných disiplínách".
Spojením studia s vědomostmi a dovednostmi získanými při pozorování přírody, absolvování praktických cvičení jsou na gymnáziu vytvářeny podmínky pro to, aby žáci v průběhu svého vzdělávání:
- dokázali pozorovat pouhým okem, lupou či mikroskopem přírodniny a jejich vlastnosti v laboratorním i přirozeném prostředí
- dokázali pozorovat vztahy a jevy v přírodě, zaznamenávat a vyhodnocovat je s využitím znalostí osvojených studiem odborné literatury
- dovedli rozpoznat příčiny a následky přírodních (fyzikálně-chemických) dějů a posuzovat souvislosti mezi nimi
- si uvědomili význam biologie pro člověka a společnost (biotechnologie), ale i nutnost úcty k životu a k přírodě jako celku
Za předmětovou komisi biologie
RNDr. Jarmila Čeperová