Bádání v hodinách biologického cvičení
Jak získat záhadné modré barvivo ze zelené sinice Spiruliny a jak vzniká záhadné barvivo modrých lentilek?
Jaké je tajemství podzimního listí, jak probíhá extrakce a co to je kruhová chromatografie listových barviv?
Jak získat DNA z rostlinných buněk červené papriky, kiwi a banánu?
To jsou úlohy, které byly zařazeny do výuky cvičení z biologie ve 2. ročnících vyššího stupně gymnázia. Jednou z metod, jak vnímat vědu nebo přírodovědná témata, je badatelsky orientovaná výuka, která v sobě kombinuje praktickou práci žáků při realizaci pokusů a také hledání řešení určitého problému a potvrzení nebo vyvrácení hypotézy. Metoda BOV má pozitivní vliv na osvojení nových poznatků, ale i pochopení povahy dějů.
Žáci obdrželi materiál k úlohám přes EduPage a hledali odpovědi na výše uvedené otázky. Přinesli si biologický materiál, pracovali v týmech, připravili si návodné otázky, hypotézu, diskutovali a formulovali závěry. Každý měl možnost přijít na výsledek svojí cestou, kterou popsal v laboratorním protokolu a pořídil fotodokumentaci.
Jak se jim dařilo, se můžete podívat ve fotogalerii.
RNDr. Jarmila Čeperová