Studenti Gymnázia v projektu ,,Muzeum přeživších"

Už z minulé zprávy víme, že se studenti 4 tříd našeho gymnázia účastnili velice zajímavého projektu s židovskou tematikou. Všechno započalo návštěvou areálu Schindlerovy továrny v Brněnci, pokračovalo přednáškou odborníka na tuto problematiku přímo na naší škole a dále pak zpracováním a  vyplněním několika druhů pracovních listů, které nám byly poskytnuty právě organizátory celého projektu ,,Muzea přeživších“.  
Nedílnou součástí těchto aktivit bylo závěrečné video, které vytvořili studenti sexty a také závěrečné sebehodnocení práce na projektu podle šablony vytvořené vyučující dějepisu a hodnocení dějepisných hodin. Výsledky jednoznačně ukázaly, že dějepis formou praktického vyučování, návštěvy historických objektů, kde se mohou studenti vcítit do vyučované doby i tématu jsou daleko zajímavější, poskytují mnoho zapamatovatelných faktů a navíc šlo o spojení s výukou českého jazyka a slohu, kde sextáni tvořili právě probíranou reportáž a zpracovali tak následující video. 
Příští školní rok se všichni zúčastnění budou učit dějiny 20. století, a tak v této zajímavé výuce můžeme pokračovat projektem, kdy navštívíme Lidice, Ležáky, Terezín a případně i Osvětim. Židovská tematika a dějiny druhé světové války tak dostanou nový praktický rozměr výuky dle RVP a platného ŠVP.  Navíc tato problematika bude výrazně spojována s českými a světovými spisovateli, kteří psali o holocaustu a 2. světové válce a v Osvětimi a jiných koncentračních táborech i zahynuli, jako např. Karel Poláček. 
Myslím, že je třeba učit studenty nedávnou minulost 20. století, protože dějiny pravěku, starověku a středověku, ač jsou pro příznivce zajímavé, neposkytují tolik faktografických informací a obrazů, které se zrcadlí v dějinách současnosti a jsou důležité i pro život v budoucnosti.

Odkaz na zmíněné video: https://youtu.be/leduP8f_x8s 

Věra Komoňová, Mgr.,  vyučující ČJ a dějepisu